Forside > Fastelavn
Fastelavn
Fastelavn, som også kaldes Karneval, er en forårsfest med mange
forgreninger, og med en historie der kan spores tilbage til romerne og det gamle
Ægypten og måske længere. Fastelavnssøndag falder 49
dage før påskesøndag. Fastelavn er opkaldt efter den katolske
faste, der fulgte efter. Den katolske faste forbyder indtagelse af kød,
dog ikke fisk, og varer 40 dage.
Oprindelse
Ordet fastelavn stammer fra det plattyske Fastelovend eller Fastnacht, der
betyder aftenen før fasten, og er det samme som ordet karneval, der dog
har udgangspunkt i carne vale, som på latin betyder farvel til kødet.
Allerede før vor tidsregning var det almindeligt, at man i alle folkeslag
af og til klædte sig ud og holdt fester. Den gamle tradition med at klæde
sig ud blev en del af denne fest, men da det også minder om den ægyptiske
carrus navalis, har man muligvis brugt navnet karneval for at få folk
med på denne nye kristne skik. Ved det kirkelige koncil i Nikæa
i 325 blev det vedtaget, hvornår påsken skulle ligge. Ved koncilet
år 600 vedtog man, at der skulle være 40 dages faste før
påsken, og i år 1091 at man ikke skulle faste på de 6 søndage.
Før fasten ville man feste.
Fastelavn i Danmark
Fastelavn bredte sig fra de katolske egne, og vi fik det formodentlig før
reformationen fra tyske håndværkere. Tidligere tiders fastelavnsfester
kunne gå voldsomt til. På Amager rev man halsen af en ophængt
gås og slog katten af tønden, vel at mærke en levende kat.
Den symbolske 'pisken med ris' tilskriver man mindet om Frelseren selv, der
blev pisket. Fra gammel tid mente man, at den som slår, bringer lykke.
Efter Reformationen forsøgte man i 1536 - uden held - at afskaffe fastelavnsfesten.
Fastelavn efterfølges af fede eller hvide tirsdag, på hvilken
man spiste hvedebrød og mad med mælk og Askeonsdag, på hvilken
man fik syndsforladelse ved at blive overdrysset med aske, inden man trådte
ind i kirken. Denne dag markerer samtidig den reelle begyndelse for fasten.
Fastelavnssøndag kaldes også quinquagesima fra det latinske quinquagesimus
der betyder halvtreds, hvilket henfører til, at det er 50 dage før
påskedag.
Slå katten af tønden
Det har været en udbredt folketro, at en by kunne slippe for pest, hvis
en kat blev slået ihjel. Derfor har man siden middelalderen ombragt katte
i hele Europa ved fastelavn.
Man mener, at det netop var en kat, det gik ud over i tønden, fordi
den var månens listige, hellige dyr, der så skulle ofres inden lysere
tider.
Franskmændene smed de levende katte ind i Sankt Hans-bålet, mens
tyskerne smed dem i det bål, man brændte ved påsketid. Eller
også hev man dem ud fra et kirketårn.
I Danmark stoppede man kattene i en tønde og slog på den, indtil
den gik i stykker. Hvorefter børnene kunne prygle katten ihjel med kæppe
og kviste.
Tøndeslagningen stammer oprindeligt fra gamle dødsritualer, hvor
man slog potter i stykker, for at den døde ikke skulle gå igen.
Det siges at være pastor Holm i Tved på Mols, der i 1830'erne fik
standset denne skik med katten i tønden.